Movila MAGURA

MOVILA MĂGURA – FENOMEN GEOMORFOLOGIC ȘI PEISAGISTIC
Movila (tumul), a carei înălțime constituie 14 m., construită pe platoul predominant, (Кравчиук, Верина, Сухов, 1976). De pe vîrful tumulului se deschide o panoramă cu raza de pînă la 40 km. Privitor la altitudinea absolută a Măgurii, exista diferite date de la 387 (Harta fizico-geografica, 1994) pînă la 388,9 m. (Кравчук, Верина, Сухов, 1976). Cînd și cine a construit tumulul – nu se știe. în anii 60–80 pe vîrf a fost construita o piramida geodezica, actualmente demontata și inlocuita cu o cruce de piatra. Această cruce a fost instalata de locuitorii din localitățile adiacente în perioada postbelică. În perioada sovietica a fost scoasa şi îngropată în corpul tumulului, fiind restabilită după declararea independenței, sub formă de cruce de inox.
Movila Măgura a inspirat numele satelor Măgurele, Măgura, Măgura Nouă şi Slobozia Măgura. La hotarul raioanelor Ungheni şi Făleşti, pe moşia satului Ţâghira, se înalţă Movila Măgura, o înălţime pe cât de falnică, pe atât de enigmatică. Movila, cu înălţime de 14 metri, se află pe un deal, iar altitudinea absolută a acesteia este de 388 metri, situându-se pe locul doi după mărime în Republica Moldova, după dealul Bălăneştiului.



Vineri dimineaţă vazusem anunţul pe forum şi fără să mă gîndesc prea mult am decis că trebuie să merg. Toată ziua mă gîndeam la un singur lucru - în ce stare o fi bicicleta din moment ce nu m-am atins de ea de aproape 2 saptămîni, dar mi-am zis că merg după servici, fac rost de soluţie "Kerosin" şi-i acord atenţia necesară. Am regăsit-o plină de praf şi încă mai avea urme de sînge - combinaţie care m-a făcut să ezit puţin şi care a grăbit procesul de curăţare instantaneu :)


La reasamblare am depistat o componentă lipsă - frîna din faţă. Trenul pleacă din gara la 3:00 dimineaţa, era 23:20 şi trista constatare - nu mai plec, nu mai văd Măgura. Cum, însă, speranţa moare ultima - am scris pe forum cerînd ajutor. La numai cîteva minute, după postare, am primit minunata veste că un membru al forumului poate să-mi împrumute pt întreaga călătorie frîna care se potrivea cu standartul cel cerea bicicleta mea şi MEGA fericită n-am mai dormit şi la 01:30 am pornit, cerul înnorat, bezna totală, o lumină palidă se plimbă grăbită spre Chişinău tresărită de sunetul vîntului trecut printre ramuri şi un latrat de cîine...

În gară am întîlnit un turist francez  Jacque (Jak), se deplasase cu bicicleta din Franţa şi se îndrepta spre Odesa. Plini de admiraţie ascultam planurile şi ideile lui, la rîndul său era atît de încîntat să se vadă cu atîţia biciclişti, menţionez, am fost peste 30. 

Din călătoria cu trenul mi-amintesc doar faza cu instalarea frînei şi impresiile ce le-am creat călătorilor cu prezenţa noastră, nu în fiecare zi te trezeşti cu 30 pasageri şi tot atâtea biciclete într-un vagon al trenului Chişinău-Ungheni… restul a fost somn.


Călătoria a început cu un răsărit de soare grandios, iar răcoarea zorilor numai bună pentru plimbarea prin zonele pitoreşti. În imagininele de mai jos vezi itinerarul, startul în Corneşti, destinaţia finală - Măgura.

Am fost bucuraţi şi de cîţiva stropi de ploaie, am zis - am scăpat de o zi toridă de vară! E, n-a fost să fie aşa, cînd era "viaţa mai dragă", adică cînd reliefurile deluroase au început să se ivească unul după altul de lungimi interminabile, atunci şi soarele s-a trezit cu o febra impunătoare - se pedala cu greu, iar apa din rezervor aproape de sfîrşite şi cum pe alocuri traversam păduri umbroase, mai recuperam din respiraţie, mai prindeam un vînt răcoritor :)

Cînd se părea că nu mai ajungem la destinaţie, cînd fiecare metru parcurs era simţitor - în faţă s-a ivit maiestuosul vîrf Măgura! Şi iată-ne sus, în vîrf - de aici suntem impresionaţi de o mulţime de vederi spectaculoase, 360 grade de panoramă!

Uitasem şi de oboseală, şi de căldura sufocantă - e 16:05 suntem în drum spre casă... o linişte plină de satisfacţie în tot vagonul, încă mai "văd" imaginile descoperite astăzi...






Share/Bookmark

0 comments:

Trimiteți un comentariu